Anna Näppä leder forskningsprojektet “Kompetent, kunnig och stolt” som riktar ljus mot både lärande och varumärkesbyggande inom besöksnäringen. Med ambitionen att vända negativa föreställningar vill hon skapa attraktiva karriärvägar och en hållbar bransch.
Anna är universitetslektor i arbetsvetenskap vid Luleå tekniska universitet. Mellan 2021 och 2023 ledde hon projektet Kompetent, kunnig och stolt, finansierat av BFUF. Med en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder har hon tillsammans med kollegor kartlagt hur besöksnäringen kan attrahera, utveckla och behålla medarbetare.
”Vi har undersökt villkor för lärande och hur företag kan forma sin identitet som arbetsgivare”, berättar Anna. Hon menar att branschens styrka är den genuina gemenskapen och möjligheten att skapa minnesvärda upplevelser.
Framtidstron är stark. ”Vi som konsumenter kräver äkthet och hög service. Det ställer krav på utbildning och attityd”, säger hon. Samtidigt lyfter hon fram den negativa bilden av en tuff arbetsplats.
”Många säger att man borde skaffa ett ’riktigt jobb’, men de som jobbar här vittnar om hur utvecklande och roligt det är.”
Arbetsgivarvarumärket är nyckeln mot långsiktig tillväxt. En stark kombination av professionell utveckling, kreativitet och konkurrenskraftiga erbjudanden avgör hur väl företagen kan locka talanger.
Anna avslutar: ”För att stärka hela ekosystemet måste alla aktörer samarbeta och ta gemensamt ansvar.”