fbpx

”Utveckling är ett av våra värdeord och då ska det vara på riktigt.”


Karolinska Institutet är ett av de största och mest prestigefulla medicinska universiteten i världen. Här på Karolinskas campus driver Sodexo restaurang och café Jöns Jacob. Mats Pettersson är restaurangchef och har gjort företagets första validering efter att ha utbildats till yrkesbedömare av UHR.

Mats Pettersson (vänster) är restaurangchef på Sodexo och utbildad yrkesbedömare. Mustafa Al-jawadi (höger) har en nyckelroll i ett stort skolkök inom Sodexo och valideras på Jöns Jacob under tio dagar. Med godkänt i allt får han väl förtjänta papper på att han är kock. Foto Per Myrehed

Sodexo är ett ett av världens största företag med tjänster inom servicesektorn och har, precis som de flesta stora företag, väl formulerade värderingar.

– Vi jobbar aktivt med service, laganda och utveckling, och det är på riktigt, säger Mats Pettersson, restaurangchef. Jag har alltid känt att det har funnits utvecklingsmöjligheter här på Sodexo. Det behöver inte vara att bli chef, det kan vara att utvecklas i sitt arbete eller att utveckla arbetet, till exempel förbättra salladsbuffén eller värdskapet vid skolmåltider.

Mats Pettersson har just tagit över jobbet som chef på Jacob Jöns på Karolinska Institutets campus, men är trygg i sin roll efter många år som chef med personalansvar.
I utvecklingssamtal med sina medarbetare berättar han alltid att möjligheten till utveckling finns och stämmer av om medarbetaren vill ta ett nästa steg.

– Jag märker att många har med sig kunskap. Då får de hoppa in som ersättare eller ta ett lite längre vikariat. Så slutar en ordinarie kock och då kommer frågan ”vill du vara kock?”.

Krav på utbildade kockar vid upphandlingar

Mats Pettersson och Kristofer Bereda, distriktschefen, har pratat mycket om hur man ska belöna eller uppmuntra dem som verkligen vill utvecklas.

– Även om man har alla de kunskaper som krävs för att vara kock, har kundernas krav höjts, berättar Mats Pettersson. Nu ställer man krav i upphandlingar och i olika samarbeten
på att kockarna ska ha gymnasial kockutbildning.

– Internt har vi undrat en hel del över hur vi ska lösa det här? Helst vill vi ju rekrytera kockar från våra egna led, just för att ständigt kunna erbjuda utveckling åt den som vill.

”Gått skolan på jobbet”

– Ordet validering kom upp när jag och Kristofer Bereda pratade om problemet att utveckla duktiga medarbetare från köksbiträde till kock. Jag googlade på validering och fick på så vis kontakt med UHR.

Mats Pettersson träffade Anna Ålund, verksamhetschef på UHR och kände direkt att UHR kunde ha lösningen på Sodexos utmaning.

– Branschen menar, precis som vi, att man kan ha fått likvärdig kunskap genom erfarenhet, berättar Mats Pettersson, alltså att man har gått skolan på jobbet så att säga.

Han förankrade idéen om UHR:s validering hos Kristofer Bereda, att den var godkänd av branschen och därmed också den enda vägen till gesäll.

– Jag presenterade validering för ledningsgruppen. Platschefer och restaurangchefer vill ju kunna lyfta duktiga medarbetare till kock och förste kock, så alla var positiva och nyfikna och jag fick go på att köra vidare.

Känns bra att vara certifierad yrkesbedömare

Mats Pettersson tycker att utbildningen till yrkesbedömare fungerade fint.

– Innehållet var bra och det känns bra för mig personligen att vara certifierad yrkesbedömare. Nu kan jag nog ta en till två validander per månad.

Mats Pettersson tycker också att den teoretiska bedömningen (fas 1) som föregår den praktiska (fas 2) i UHR:s validering är bra.

– Fas 1 är bra som en påminnelse, det är det här du bedöms på. Det är bra för den som blir bedömd och visar att det är ett seriöst verktyg, inte bara ”tjenare” och en personlig bedömning. Sedan är den praktiska fasen något helt annat än prao och praktik och så ska det vara. Min förväntan är att validanden ska göra kocksysslor och visa sitt kunnande.

”Nu vill vi sprida detta internt”

Mats Pettersson är nöjd med UHR:s utbildning till yrkesbedömare och både han och distriktschefen Kristofer bereda ser nu möjligheten att låta medarbetare på Sodexo utvecklas genom att valideras. Foto Per Myrehed

Mats Pettersson och Kristofer Bereda hoppas nu att de har hittat ett sätt att belöna eller uppmuntra dem som verkligen vill utvecklas. Nu gäller det att sprida information om möjligheten internt på Sodexo.

– Vi som arbetsgivare vill ge något tillbaka och valideringen är ju en möjlighet att få sin kompetens på papper, och en yrkesstolthet. Lite som vår vd Azita Shariati* beskriver i boken om sin egen väg från restaurangchef till toppen*.

* Sodexos vd Azita Shariati var 20 år när hon kom till Sverige från Iran. Idag är hon chef för 8000 personer, har fått höga betyg för sitt ledarskap och blivit utsedd till Sveriges mäktigaste kvinna i näringslivet. I sin bok ”Hela bilden” berättar Azita Shariati om ett ledarskap styrt av värderingar, framförallt om jämställdhet och mångfald. (Red anm)

Mustafa Al-jawadi är nu kock på pappret

Mustafa Al-jawadi är den första att få yrkestiteln kock genom branschens validering på Sodexo. Han arbetar till vardags på en skola med 400 barn. Här gör han det mesta, ansvarar för planering, introduktion för nyanställda samt beställer och fakturerar. Mustafa Al-jawadi har en nyckelroll men risken är att han då också stoppas i sin egen utveckling menar Mats Pettersson. Mustafa Al-jawadi instämmer.

– Kommer man som vuxen till Sverige har man inte gymnasial kockutbildning, säger Mustafa Al-jawadi. Även om jag gått många olika bra kurser, så krävs gymnasium vid en upphandling.

Mustafa Al-jawadi är den första att få yrkestiteln kock genom branschens validering på Sodexo. Foto Per Myrehed

När Mustafa Al-jawadi fick frågan om han ville valideras för kock var han mycket positiv.
– Det känns jättebra att valideras, men krockar såklart med mina andra arbetsuppgifter.

Men allt praktiskt går att lösa och med sin nyvunna kocktitel öppnas nya framtida vägval för Mustafa Al-jawadi.

Maj 2017

Vill du veta mer om nyttan av och hur det går till att validera kan du läsa här, ”validera din personal”.
Har du frågor, till exempel om hur du kan använda validering i din organisation är du välkommen att kontakta oss på e-post eller ringa 08-762 74 30

Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger, c/o Visita, Box 3546, 103 69 Stockholm