fbpx

Nominerade till Årets yrkeslärare 2021


För Restaurang- och Livsmedelsprogrammet

Per Djerf Notklev, Kungsgårdsgymnasiet i Norrköping

Motivering

Per är en bra lärare. Han har förmågan att se den enskilde eleven och sätter alltid elevens utveckling och mående i främsta rummet. Han uppmuntrar eleverna till att hitta sin yrkesidentitet och hjälper dem gärna på vägen. Per har alltid tid att lyssna på vad eleverna har att säga och visar alltid ett stort intresse. Eleverna vänder sig gärna till Per för stöd och hjälp. Per ser sina arbetskamrater. När skolan påbörjade ett utvecklingsarbete, var han en av de första att genomföra detta. Han samverkade med en svensklärare på ett sätt som visade eleverna den röda tråd som vi vill att de skall ”se” under sin utbildning.

Katarina Westlund, Dackeskolan i Mjölby

Motivering

Efter många år som lärare sätter Katarina fortfarande alltid eleverna först, genom att ständigt förnya och anpassa sin undervisning.  Katarina försöker att hela tiden utmana sina elever. Hon har till exempel varit den drivande bakom diverse yrkestävlingar i kök. Katarina har genom åren också varit väldigt aktiv att skaffa elever bra APL-platser både utomlands och i övriga Sverige.   Katarina är alltid påläst och väl förberedd på de uppgifter hon får. Hon brinner för sitt arbete och ingenting är omöjligt.

Ann-Cathrin Heimholt, Mimers Hus i Kungälv

Motivering

Ann-Cathrin möter och ser alla elever med nyfikenhet. Hon brinner för branschen och den lågan sprider hon till sina elever. Hon är en förebild och hon sätter alltid eleverna i centrum. Ann-Cathrin är duktig på att kommunicera och är mycket omtyckt av sina kollegor. Ann-Cathrin kommer ständigt med nya förslag på hur verksamheten på skolan kan utvecklas.

Annika Fornander, Ryssbygymnasiet i Ljungby

Motivering

Annika är en duktig lärare med mycket entusiasm och hon levererar alltid en känsla av att vilja inkludera och utveckla. Annika har en fantastiskt god relation med många arbetsgivare. Annika är öppen för att samverka med lärare i andra kurser. Till exempel samverkan som ledare till att skapa en bättre sammanhållning mellan de gymnasiegemensamma och yrkesförberedande kurser.

Helen Nilsson, Nyköping Strand Utbildningscenter i Nyköping

Motivering

Helen är lyhörd för att hitta vägar framåt och utvecklar ständigt sin undervisning. Hon tar gärna till sig tips från andra, samtidigt som hon själv är ett föredöme i sin struktur och tydlighet till eleverna. I arbetslaget är hon mån och att hjälpa till och att vara en god kollega och vän. Helen är öppen för samverkan med sina kollegor och arbetar med ett antal olika projekt för att integrera de gymnasiegemensamma ämnena med de yrkesförberedande.

Lotta Aspholm, Jämtlands gymnasium i Åre

Motivering

Under 25 år på restaurangskolan i Åre har Lotta haft över 1200 elever som hon fostrat med en bestämd hand och en oerhört stark tro på att varje individ ska kunna lyckas i utbildningen och så småningom bli lika yrkesstolt som hon själv är. Lotta har varit en föregångare i sitt arbetslag då det gäller att besöka APL-platser även när det är långa avstånd. Lotta ställer alltid upp. hon håller bland annat lektioner i yrkesteori när eleverna läser de gymnasiegemensamma ämnena för att kunna interagera undervisningen. Detta bidrar därför till goda synergieffekter för både skolan, eleven och arbetsplatsen.

Viking Lindgren, Sturegymnasiet Halmstad

Motivering

I sin roll som yrkeslärare går han all in! Han peppar, visar intresse för elevernas utveckling och finns med i fram- och motgångar. Han är otroligt engagerad i att alla elever ska få tävla inom matlagning. Under tävlingsperioden från första uppgift till sittandes vid prisutdelning och hamna på en 2:a plats finns han med hela tiden. Han är med om skratt, svett, tvivel, blod och tårar men hela tiden gör Viking så att eleverna blickar framåt. På lektionerna är Viking rättvis respektfull och ärlig på ett mycket bra sätt.

 

För Gymnasiesärskola Hotel, restaurang- och bageri

Stefan Bodén, Riksäpplet i Stockholm

Motivering

Stefan har en förmåga att skapa en undervisning som utforskar det praktiska ämnet i en variation av praktik och teori. Han har förmåga att bedöma och utmana eleverna teoretiska kunskaper i det praktiska arbetet. Stefan undersöker om eleverna har förstått genom att laborativt och motiverande få eleverna att självständigt bidra i alla moment inom sitt ämne. Han besitter en hög teoretisk akademisk kompetens, inte likt någon annan och samtidigt brinner han för målgruppen i sin helhet. Stefan gör alla till yrkesskickliga och ser möjligheter och kompetens i alla elever. En person som har en undervisning som bygger tillgångar i ett samhällsperspektiv.

 

För Hotell- och turismprogrammet

Katarina Brinte, Malmö Fria Läroverk Malmö

Motivering

Katarinas elever beter sig som om de redan var fullfjädrade servicearbetare. I skolan, i vardagen uppträder de som goda representanter för sitt skrå. Katarina är en mycket lojal medarbetare och kollega som i alla lägen representerar skolan på ett strålande sätt. Katarina arbetar enträget med samarbete över gränserna, hon är den förste att bjuda in till gemensamma projekt.

Kajsa Englund, Realgymnasiet i Stockholm

Motivering

Kajsa är fantastisk på att lära ut och undervisa elever. Hon har med egna erfarenheter väldigt lätt att entusiasmera elever. Kajsa är snäll och hjälpsam, och stöttar alla i allt. Hon har en god relation till arbetsgivare. Hon är så duktig på det hon gör, hon är också väldigt driven. Absolut! Lika bra så. Hon samarbetar bra med alla, hjälper till om det skulle behövas.

Annika Olsson Malmö Fria läroverk i Malmö

Motivering

Annika brinner för sitt yrke och engagerar eleverna genom sin passion. Hon är mycket omtyckt och engagerad i sina elever. Hon gör lektionen intressant och visar alltid respekt till både elever och kollegor. Annika är alltid noga med att inkludera alla elever i undervisningen. Med varmt hjärta och fast hand lotsar Annika sina elever till att våga lära sig en ny bransch.

Marie Lillvik, Almåsgymnasiet i Borås

Motivering

Marie tar ansvar för ett nära samarbete med så väl kollegor som undervisar i yrkesämnen som lärare som undervisar i gymnasiegemensamma ämnen. Detta samarbete finns också ihop med APL,-platsen vilket är unikt. Gymnasiearbetet visar på hög kompetens hos så väl lärare som elever. Lärare med mer erfarenhet får man leta efter! Ingen lärare tar nya tag så ofta som Marie. Det finns inget stopp på idéer och utveckling. Hon är lyhörd och förstående vilket hon också sprider till sina kollegor.

Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger, c/o Visita, Box 3546, 103 69 Stockholm