fbpx

Marknadsföring för besöksnäringen


Marknadsföringen blir en allt viktigare fråga för oss som är verksamma inom besöksnäringen. Genom att bygga starka varumärken och skapa spännande berättelser kan vi locka besökare att välja just vår destination. Det handlar om att nå ut på bästa sätt i en värld där många konkurrerar om uppmärksamheten.

Den här boken beskriver hur den som är verksam inom besöksnäringen behöver tänka kring frågor som målgrupper, kampanjer, sociala medier och mycket annat. Boken ger handfasta tips och råd och beskriver marknadsföring ur olika perspektiv, både teoretiska och praktiska.

Boken innehåller ett stort antal intervjuer med framgångsrika ledare inom besöksnäringen som berättar hur de arbetar med marknadsföring. I boken finns också olika case som beskriver specifika kampanjer och tillfällen.

I boken beskrivs bland annat:

  • Marknadsföringsbegreppet
  • Vem är kunden?
  • Kundrelationer och kundnöjdhet
  • Köpprocessen
  • Värdet av ett varumärke
  • Storytelling
  • Hur man skriver en marknadsplan
  • Olika marknadsföringsaktiviteter
  • Marknadsföring i digitala kanaler
  • Grafisk profil och marknadsföringsmaterial
  • Lagar och regler kring marknadsföring

Alla avsnitt varvas med uppgifter att arbeta med, antingen enskilt, i par eller i grupp.

Om författaren:
Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har tidigare skrivit boken ”Service & Bemötande”

Price: 295 SEK

Loading Uppdaterar varukorg...

Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger, c/o Visita, Box 3546, 103 69 Stockholm