fbpx

Böcker


Ansvarsfull Alkoholservering

Detta är en bok för dig som går på gymnasiets HT och RL program eller för dig som är på väg ut i restaurangbranschen och därför rent professionellt behöver kunna förhålla dig till alkoholbruk på ett ansvarsfullt sätt.

Att arbeta med alkohol i någon form, oavsett om man producerar, säljer, marknadsför eller serverar innebär ett stort ansvar. Att inte känna till och arbeta efter alkohollagens bestämmelser, kan leda till att du får böter, förlorar ditt jobb eller att din arbetsgivare förlorar rätten att servera alkohol Boken beskriver svensk alkoholhistoria och berättar hur vi fick de lagar vi har idag. Du hittar också övningar och resonemang om alkoholens fördelar och nackdelar samt svar på frågor om missbruk och beroende.

I slutet av boken finns alkohollagen och förklaringar till hur man tillämpar den i verkligheten. Kort sagt den nödvändiga kunskap som krävs för att kunna sköta ett framtida jobb på en restaurang eller för att driva bar- eller restaurangverksamhet.

Utgiven 2014
Författare: Milena Bergqvist

Pris inklusive 6 % moms

Price: 260 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Boken om servering

Detta är en bok för dig som ska arbeta med servering och service på restaurang-och vill vara säker på hantverket. Varför är det viktigt ? Det är känt att när gästen väljer mellan två restauranger med likvärdigt utbud är det den upplevda servicen som avgör. En gäst om känner sig sedd och väl mottagen kommer gärna tillbaka, en gäst som känner sig illa behandlad kommer däremot inte igen även om mat och dryck håller hög nivå. Oavsett vilken klass restaurangen håller är det viktigt att man kan leverera det.

I Boken om servering får du kunskap om

  • Serveringsmetoder och matsalshantverk
  • material, utrustning och redskap
  • hur en restaurang måste vara organiserad för att fungera
  • organisation och arbetsfördelning på restaurangen
  • kommunikation med gäster
  • hur man tar hand om sina gäster från välkommen till avsked

Utgiven 2016
Författare: Carin Ingelsson

Pris inklusive 6 % moms.

 

Price: 260 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Boken om servering (e-bok)

Detta är en bok för dig som ska arbeta med servering och service på restaurang-och vill vara säker på hantverket. Varför är det viktigt ? Det är känt att när gästen väljer mellan två restauranger med likvärdigt utbud är det den upplevda servicen som avgör. En gäst om känner sig sedd och väl mottagen kommer gärna tillbaka, en gäst som känner sig illa behandlad kommer däremot inte igen även om mat och dryck håller hög nivå. Oavsett vilken klass restaurangen håller är det viktigt att man kan leverera fantastisk service. I boken om servering får du lära dig.

Matsalshantverk, hur en restaurang ska vara organiserad allt om material, utrustning och redskap som du behöver för att arbeta effektivt och så viktigast av allt hur du tar hand om gästen från ankomst till avslut på kvällen.

 

Pris inklusive 6% moms

 

Price: 249 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Drycker på menyn

Drycker på menyn är en underhållande bok som innehåller allt du kan tänkas behöva veta om drycker som serveras på restaurang. Boken innefattar en omfångsrik dryckeslista! Här hittar du allt från vatten och aperitif till avec och kaffe. Läs om när och hur man dricker överjäst öl och hur man tillagar ett gott te. Du hittar svar på frågan om rostningens betydelse för kaffe. Botanisera bland vin från olika regioner, lär dig om betydelsen av odlingsförhållanden och lagring, hur du tyder en vinetikett och vad du bör tänka på vid en vinprovning.Boken tar även upp den viktiga frågan om hur en lyckad måltid skapas av kombinationen av mat och dryck, hur försäljning av drycker går till samt hur dryckeslistor byggs upp på ett servicemässigt sätt. Drycker på menyn är framtagen för att vara det kompletta hjälpmedlet vid undervisning om drycker på gymnasieskolan och eftergymnasial utbildning. Boken är även ett utmärkt uppslagsverk för yrkesverksamma och för den vetgiriga livsnjutaren. Författare är Lajla af Trolle som tidigare skrivit Bartender och Passion cocktails. Lajla har arbetat som bartender i femton år, anordnar dryckesprovningar och är en eftersökt konsult för sina kunskaper om alkoholdrycker och drinkar. Hon har bland annat tagit fram nya produkter för Systembolaget. Utgiven 2010 Författare Laijla af Trolle

Pris inklusive 6 % moms

Price: 279 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Hotellskolan A

En lättläst och lättillgänglig bok med inspirerande och humoristiskt upplägg, anpassad för ungdomar. Utvärderingar efter kurser visar att eleverna verkligen uppskattar det enkla och illustrativa samt uppfttar boken som både kul och intressant. Reviderad 2007. Författare: Eva Lönn och Cecilia Wigerstad

Pris inklusive 6 % moms

Price: 239 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Livsmedelshygien

 Detta är en bok för dig som är på väg ut i livsmedelsindustrin eller restaurangbranschen och där kommer att ha ansvaret för att livsmedelsprodukter och restaurangmat är hanterad på ett klokt och ansvarsfullt sätt. I en globaliserad bransch med stor import av råvaror och många nya matlagningstekniker ökar kraven hela tiden på att vi har tillräcklig kunskap i livsmedelshantering. Målet med ämnet Livsmedelshygien är att skapa bättre och säkrare arbetsplatser. Boken innehåller förutom en tydlig redogörelse för olika mikroorganismer,smittvägar och tydliga anvisningar om hygien även Livsmedelslagstiftningen, HACCP och exempel på faroanalys. Kort sagt denna bok om Livsmedelshygien är ett mycket bra redskap i arbetet att skapa en säker livsmedelsproduktion. Kapitlet om mikroorganismer är faktagranskat av Josefina Bodin.

 

Utgiven 2015

Författare: Kristina Magnusson

Pris inklusive 6 % moms

 

Price: 260 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Logi

Logi är en helt ny grundbok som framför allt vänder sig till gymnasiets hotell- och turismprogram. Boken omfattar besöksnäringens alla olika former av logi – hotell, kryssningsfartyg, campingplatser, vandrarhem, gästgiverier, bed & breakfast och pensionat. Här fi nns exempel på organisationsplaner och yrkesrollersamt olika standarder och serviceutbud. I detta sammanhang beskrivs också branschens spännande historia i takt med samhällets utveckling, och framtida utvecklingstendenser diskuteras. Boken refererar till verkliga och aktuella händelser som är kopplade till branschen, och innehållet förstärks genom intervjuer med människor i olika yrkesroller från varierande logiformer, både svenska och internationella. Alla avsnitt varvar fakta med relevanta övningsuppgifter. Boken innehåller dessutom verklighetstrogna manus för rollspel som hjälper till att färga undervisningen. Upplägget är enkelt och pedagogiskt med en färgglad och modern design som tilltalar unga människor. Utgiven 2011 Författare: Eva Lönn

Pris inklusive 6 % moms

Price: 260 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Marknadsföring för besöksnäringen

Marknadsföringen blir en allt viktigare fråga för oss som är verksamma inom besöksnäringen. Genom att bygga starka varumärken och skapa spännande berättelser kan vi locka besökare att välja just vår destination. Det handlar om att nå ut på bästa sätt i en värld där många konkurrerar om uppmärksamheten.

Den här boken beskriver hur den som är verksam inom besöksnäringen behöver tänka kring frågor som målgrupper, kampanjer, sociala medier och mycket annat. Boken ger handfasta tips och råd och beskriver marknadsföring ur olika perspektiv, både teoretiska och praktiska.

Boken innehåller ett stort antal intervjuer med framgångsrika ledare inom besöksnäringen som berättar hur de arbetar med marknadsföring. I boken finns också olika case som beskriver specifika kampanjer och tillfällen.

I boken beskrivs bland annat:

  • Marknadsföringsbegreppet
  • Vem är kunden?
  • Kundrelationer och kundnöjdhet
  • Köpprocessen
  • Värdet av ett varumärke
  • Storytelling
  • Hur man skriver en marknadsplan
  • Olika marknadsföringsaktiviteter
  • Marknadsföring i digitala kanaler
  • Grafisk profil och marknadsföringsmaterial
  • Lagar och regler kring marknadsföring

Alla avsnitt varvas med uppgifter att arbeta med, antingen enskilt, i par eller i grupp.

Om författaren:
Camilla Olsson har lång erfarenhet från ledande befattningar inom besöksnäringen, bland annat som hotelldirektör och chef inom flygbranschen. Sedan många år driver hon också ett konsultbolag där hon är rådgivare till exempelvis hotell, restauranger och butikskedjor. Hon är också en populär föreläsare som anlitas av företag både i och utanför branschen, organisationer, universitet/högskolor och myndigheter. Camilla Olsson har tidigare skrivit boken ”Service & Bemötande”

Price: 295 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Service & Bemötande

Service & Bemötande är en efterlängtad bok som behandlar det så självklara men svåra ämnet service och gästbemötande ur olika perspektiv. Boken beskriver hur man i servicesituationer möter kunder och gäster på ett yrkesmässigt sätt och hur konkurrens, marknadsföring och merförsäljning kan påverkas av god service. Boken tar upp viktiga frågor som hantering av missnöjda gäster, hur kroppsspråket fungerar och hur kulturella skillnader påverkar kommunikationen. boken innehåller också grunderna i marknadsföring, konkreta exempel på hur du presenterar och exponerar varor och beskriver olika förekommande säljsituationer. Viktiga delar som avtalslagen, konsumentköplagen, marknadsföringslagen och andra konsumentlagar är beskrivna i boken. Utgiven 2012 Författare: Camilla Olsson

Pris inklusive 6 % moms

Price: 288 SEK

Loading Uppdaterar varukorg…

Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger, c/o Visita, Box 3546, 103 69 Stockholm