Kajsa Ludvigsson, Realgymnasiet, Stockholm, vinnare av utmärkelsen årets yrkeslärare inom hotell och turism och Padma Lavigne Vullings, lärare inom Vuxenutbildningen i Gislaveds kommun, vinnare inom restaurang och livsmedel.
Total och glädjande överraskning
Kajsa Ludvigsson, Realgymnasiet, Stockholm, vann utmärkelsen årets yrkeslärare inom hotell och turism:
– Det var en total överraskning för mig när de läste upp mitt namn på Rikslärarkonferensen som vinnare av fyra finalister. Jag visste inte ens att jag var nominerad. Jag blev väldigt glad. Jag ser vinsten som ett bevis på att sättet vi jobbar och upplägget på vår utbildning funkar.
Den treåriga lärlingsutbildningen där Kajsa är lärare är utvecklad av Realgymnasiet tillsammans med Nordic Choice Hotels. Eleverna har undervisning och arbetar praktiskt på Quality Hotel Globe i södra Stockholm två till fem dagar i veckan beroende på årskurs och vilken inriktning de valt. Resten av undervisningen sker i skolan som ligger i Liljeholmen.
– Jag undervisar i alla profilämnen på hotellet. Vi använder lokaler som är lediga för dagen, min primära arbetsplats har jag i lobbyn eller foajén. Hotellet har en handledare som arbetar heltid med våra för närvarande fyrtio elever. Vi arbetar tight ihop.
Nya arbetssätt över gränser
En ny typ utbildning kräver helt nya arbetssätt. Kajsas modell är att jobba ämnes- och gränsöverskridande, uppskattat av både elever och kollegor.
– Jag var den första yrkesläraren som anställdes när vi skulle planera inför terminsstarten hösten 2018. Skolan behövde någon som kunde tänka nytt och utanför boxen. Jag kom med en helt färsk examen från lärarutbildningen och med tjugo års branscherfarenhet. Jag har själv fått skapa ramarna och samarbeten och vår utbildning blir till efter vägen. Det är häftigt att få starta en utbildning när det finns så mycket engagemang från både skolan och hotellet. Man får en positiv skjuts.
Samarbeten som ger helhetsbild
Programmet bedrivs i projektform, projekten är förankrade i Nordic Choice olika filosofier: people, planet och profit.
– I projektet planet arbetar vi till exempel med naturkunskap och historia tillsammans med hotellämnena för att få ihop den teoretiska kunskapen med praktiken. I undervisningen om frukost- och bufféservering har jag etablerat ett samarbete med gymnastikläraren för att koppla den till idrott och hälsa. Jag vill att eleverna ska få en förståelse för helheter, att frukosten har stor betydelse för välbefinnande och att den påverkar oss kroppsligt och mentalt.
Kajsa har huvudansvar för de 20 elever som nu går andra året. De är det bästa med jobbet.
– De är ju tonåringar med allt vad det innebär, men även när de är en ”pain in the ass” är de det bästa som finns. Att jobba så tätt med och få coacha dem är fantastiskt.
Målet bli Sveriges bästa utbildning
Att etablera ett nytt program har sina utmaningar.
– Vi stöter hela tiden på nya saker att hantera. Det kan handla om administrativa och logistiska saker eller om ansvar och rollfördelning. Man måste vara snabb i svängarna, flexibel och utvärdera kontinuerligt. Vi måste hela tiden både prata om positiva och svårare saker med alla berörda. Och det går väldigt bra. Eleverna är nöjda, de lär sig bra och de flesta är nu självgående på de olika avdelningarna på hotellet. Och antal sökande till programmet ökar. Vi är på väg mot vårt mål att få till den bästa HT-utbildningen i Sverige.
Ur nomineringen:
”Kajsa lyckas entusiasmera elever till lärande och kunskapssökande och för att hon får eleverna att tro på sig själva i den yrkesroll dom utövar. Hon är en bra förebild och delar på ett inspirerande sätt med sig av sina erfarenheter. Hon arbetar ämnesöverskridande med både, svenska, samhälle, historia och är drivande till nya arbetssätt utan för klassrummen.”
Fint erkännande för mig som yrkesmänniska
Padma Lavigne Vullings, lärare inom Vuxenutbildningen, Gislaveds kommun, vann utmärkelsen årets yrkeslärare inom restaurang och livsmedel:
– Jag blev väldigt glad över de fina orden i nomineringarna. Och vinsten är en fantastiskt fin erkännelse för mig som yrkesmänniska. Jag är glad att en lärare från just vuxenutbildningen premieras, den hamnar ofta lite i skymundan. Tekniskt sett har vi flest elever, men många vet inte hur utbildningen fungerar. Den kräver stor flexibilitet eftersom den inte styrs av nationella program utan ska anpassas både efter eleven och till arbetsmarknaden. Vi måste jobba på ett mer okonventionellt sätt.
Alla ska bli anställningsbara utifrån egna förutsättningar
Flera av Padmas elever är i Sverige utifrån gymnasielagen, de kommer bland annat från Afghanistan, och har alltså inte svenska som modersmål.
– Vårt uppdrag är att se till att de får en gedigen och bra utbildning så att de kan söka uppehållstillstånd utifrån ett arbete. Alla våra elever måste bli anställningsbara utan att vi tummar på kvaliteten och vi ska ge dem en bred och bra utbildning så att de kan ha en bra framtid inom sitt yrke. Jag jobbar mycket med detta, både själv och i att hjälpa mina kollegor att utveckla sitt arbete med eleverna på liknande sätt. Jag tror det är den största anledningen att jag blev nominerad.
Häftigt se eleverna växa
Padma undervisar både gymnasieungdomar och vuxna. Hon ansvarar för ett trettiotal elever, och möter många fler i undervisning varje vecka. Hon är också lärlingskoordinator och lärlingsansvarig för cirka tio elever i utbildning.
– En av de mest tillfredsställande sakerna med mitt arbete är att se utvecklingen hos eleverna. Det är häftigt, de växer både i kunskap och ofta också mycket som människor. Vissa av våra elever har dålig erfarenhet av skolan, de har kanske inte så positiva minnen från skoltiden. Det är fantastiskt att hjälpa de fram genom processen och få dem att känna: Det här fixar jag.
Att få tiden att räcka till och att sätta gränsen för den professionella rollen är några av utmaningarna.
– Det gäller att se till att eleverna får sina behov uppfyllda och att få tiden att räcka till så att de får den anpassning, stöd och hjälp de behöver. Som lärare måste man kunna säga: Stopp, nu kan jag inte göra mer. Inte alltid lätt, men man blir bättre på det med åren.
Gedigen branscherfarenhet kompletterar lärarexamen
Padma har en bakgrund som kock, har haft cateringfirma och haft jobb inom restaurang och storkök.
– Jag är i princip uppvuxen i ett kök, med både kock och restaurang i familjen. Jag gick in i köket när jag var sex år och har i princip aldrig gått ut därifrån. Efter vuxenutbildning till kock blev det gastronomiprogrammet i Kristianstad. Jag tyckte det saknades tjejer bland lärarna, så där och då bestämde jag att jag skulle bli lärare. Det har känts rätt från början och är fortfarande jättekul.
Ur nomineringen:
”Padma har en positiv människosyn och värdegrund som innebär att elever blir bemötta med respekt och engagemang. Hon är lösningsfokuserad i sina arbetsmetoder och har stor kompetens i att hitta individuella lösningar för den enskilde eleven. Padma är duktig på att arbeta med språksvaga elever och hittar lösningar för eleven att lära och kunna visa sin yrkeskompetens utan att språket ska vara ett hinder.”